I dag har det vert litt ulike aktiviteter i området. Klokken 6 i morges startet Bjørn Nylend og Lars-Egil Østli fra Oslo. De kommer fra Hydraulikkanlegg og målet var inntaket vårt og gjennomgang og oppdatering av softwaren på hydraulikk-anlegget. Sammen med Trygve, og via dialog med Hans (Spetals Verk) har de gjennomgått hele anlegget, testet og justert. Trygve rapporterer om to trivelige og dyktige karer, en programmerer og en ingeniør, som tydeligvis har vert ute og hatt utfordringer før, og som når ser ut til å ha fått dette til å virke slik det var tenkt. Dvs at det kommuniserer med styresystemet, kjører sykluser – bl.a spyling – ihht gitte signaler og syklusser osv. Vi krysser fingrene og takker for god innsats. God tur hjem. Dokumentasjonen oppdateres i ettertid og kommer ila måneden.
En liten gravejobb er også gjort i dag. På befaringen med Vegvesenet ble det avtalt at nedlagt rør i veggrøfta ved avkjøringa fra E134 til riggplassen skulle fjernes og vanlig grøft tillages. Dette er nå utført.

Ved avkjøringa til stasjonen kom jo autvernet kjapt på plass. Etter å ha fått summet oss og sett det an en ukes tid, fant vi det hensiktsmessig å gjøre en liten justering på østre vange. Trygve har demontert siste skinna og gode kontakter og god logistikk gjorde at ønsket bend som skal påmonteres var på plass i Røldal ila kvelden. Takk til Vebjørn som fikk dette med seg fra Voss. Et par stabbesteiner er justert ihht dette også.


Drift.
Det er T Ø R T . Men utrolig nok sildrer det så pass med vann at produksjonen i dag gikk helt fram til hydraulikkgutta hadde behov for testing. Etter at de var ferdige ble anlegget startet igjen, men etter få timers drift stanset det selv igjen.
Vi forsøker ny start igjen i morgen tidlig.

Selv om produksjonen er liten nå har vi passert 9 gWh siden oppstarat.