Det har vert jobbet i tre uker og det viser kraftig igjen – meget god fremdrift.
Bildet viser det som skal bli midlertidig avkjøring fra E134 og til et riggområde ved grøftetraseen.
Det er byggemøte og befaring i marka for diverse avklaringer.
Vi har med oss representant fra Odda Eneri for å avklare forholdene knyttet til behovet for LFS (leder for sikkerhet) ved arbeid nær ved eksisterende linje.
Vi går i retning Røldalsvatnet. Det er gode masser som allerede har satt seg ganske godt.
Her er vi i området der grøfta krysser under linja til Odda Energi. I morgen stiller en LFS fra OE så da får vi rensket og drenert her også.
I dette området er det mye jord/myr og morenemasse. Det passer godt for nå er vi over Håratunellen. I øvre enden er det 17 m mellom taket i tunellen og bunn grøft og i nedre ende er det 30 m.
Her er vi rett over nedre tunell-løp og skal 3 m ned med bunn grøft. Vi graver prøvehull og konstaterer at det er bare løsmasser. Onsdag 12. får vi endelig bekreftet at det er løsmasser i hele traseen over tunellen . Vi er godt fornøyd.
Neste kryssingspunkt under linja er uproblematisk. Det er heller ikke så langt igjen før det er forbindelse mellom øvre og nedre del.
I stasjonstomta er det klart for storsalve i morgen.
Byggelederen er engasjert som vanlig. Her diskuteres det detaljer om utløpet fra stasjonen.
Det skal bli mye god steimasse til vegbygging av dette når skytebasen får jobbet litt i morgen.
I bratthenget er mye av grøfta rensket til fjell. I området ved bend 1 er det god utsikt mot stasjonstomta. Her ser en også godt hvor bratt det er.
Rv13 holdes fint.