Det har vert en flott dag med vellykka tester helt til maks last .
Vel klokka 9 var vi på nett og kunne fortsette fintuning og testing.
Ca kl 11:30 startet avslagstester og de fortsatte utover på stadig økende last.
Det slo etter hvert ut et vern på nettet til OE på Seljestad og “vakta” i inntaket og SV-gutta var ikke helt samkjørte en gang så rørbruddsventilen lukket (skulle vert vakt på padla….), men da blei det testa også.
Det har vert tatt gradvis oppover, men det var sannsynligvis ikke vann til mer enn kjøring på ca 2,4 MW. Men med kort oppkjøring og rask stans, ble det gjort forsøk oppover på 4 MW og helt opp i 5,123 MW med avslag – alt ok. Da var det mange som var fornøyd. Godt jobba gutter.
Alt var ferdig kl 17 og da var også middagen bestilt til brakka, så det var perfekt timing. Det var god stemning ved middagen, og en gjeng både fra leverandørene og byggherren, med lave skuldre og godt humør. Ingen spesielle utfordringer trengte folkets fokus – gratulerer med god jobb.Kl 18 var det klart for opplæring. En av eierne, Johan, er pensjonist, men har 40 års erfaring fra Hydro (Røldal Suldal) og har satt seg villig til å bidra i drifta. Han har vert med litt allerede og har snappet opp mange ting. I tillegg har vi avtalt med to av den yngre garde, Nils Ove og Bengt – begge bosatte i Røldal og energimontører, at de bidrar med vakt og utrykning ved behov. Disse tre sammen med Trygve og skribent var med på kveldens opplæringsrunde. Siden den enkelte har litt ulik info om anlegget startet Trygve runden med en tur i traforommet. Her vil det etter hver bare bli Odda Energi som har adgang (nå under bygging har Trygve nødvendige tillatelser) så det er ikke annet enn å vite hva som finnes her. Bildet viser høyspentskapene med brytere ol her.
Deretter ble det en tur i kjelleren for de som ikke har vert der. Her er det jo som alltid interessant å se på dysene og turbinhjulet. Men i tillegg har vi inntak og utløp for kjølevann og inntak av forbruksvann til vannslange, toalett osv. Siden Vasagutta (VEO) skulle reise l a n g t, fikk de ordet først. Her er prosjektingeniøren “Thomas” i full gang med å fortelle om høyspentanlegget og alt det “ikke trenger eller kan gjøre noe med” . Det var en lydhør gjeng og det var tydelig at de tre kraftverkskarene vi hadde engasjert hadde peiling på det som ble presentert.Så var det Hans og Per sin tur. Hans har laget styresystemet og har hatt over 70 oppstarter av anlegg før dette. Denne økta startet med en gjennomgang av utstyret i maskinsalen, i vannrekkefølgen – reguleringsventilen, kjøleanlegget, hydraulikkanlegget, selve maskinen og styringssystemet. Per viser viktige ting på kjøleanlegget (dette står plassert nede i ventilgropa). Kjøleanlegget krever lite vedlikehold, det er selvrensende og frekvensstyrt, men filteret må selvsagt tas ¨rengjøres av og til. Hydraulikkanlegget er også helt automatisk. Men det har en del finesser dersom noe må gjøres. Det er forøvrig et flott, logisk og ryddig røropplegg mot maskinen. Funksjonelt og estetisk bra. Turbinen er skjerma og lite er synlig og det er lite vi normalt skal gjøre annet enn kontroll og litt smøring.Så er det Hans sitt spesialfelt – kjøring av maskin og anlegg. Gjengen ble imponert, både av Hans og Per sin kunnskap, styresystemets virkemåte, skjermvisning og muligheter, forklaring og gjennomgang samt mulighetene dette gir. Iflg det som summet blant gjengen hadde ingen sett noe lignende (og her var det mye erfaring samlet). Dette var interessant og gir oss trygghet og god tru at vi greit skal få dette til.Maskinen ble startet og stoppet og en god del muligheter vist – rett og slett moro.
Vi var svært godt fornøyd med rundet – mange takk til lærerne.
Da nærmet klokka seg 21 og det var tid for kaffe og drøs før vi måtte hver til vårt.I natt kjører vi på “auto” og vannnivå 5 cm under topp dam. Det blir spennende å høre hvordan det ser ut i morgen. Vi er i produksjon og på nett – Gratulerer alle eiere og involverte. Vi gleder oss til fortsettelsen.
De to fra VEO (Vasa) reiste nå i kveld. Vi takker de for god jobb og flott innsats. Vi ønsker de også en fin og god tur hjem. Det er lengre enn for de fleste – 15 timer i bil + 4 timer ferje til en Finsk øy. Om alt går etter planen er det hjemme i morgen kveld kl 22.
Olimb borrer for fult under E134 og har inndrift på ca 2 m i timen – BRA.
Det blir mer info og bilder i morgen, egentlig seinere i dag, siden datoskiftet var ved midnatt 🙂
Her et bilde fra kanalen med last på 4,8 MW v/avslag – det spruter litt i kanalen ja.Fjellet og plastringa blir spylt og “rydda”. Her håper vi det etter hvert skal strømme mye vann.Nå er Røldalsvatnet svært lavt, men på vei opp, så den nye vannstrømmen vil selvsagt lage seg til et leie – dvs at litt utgraving langt nede ikke er til å unngå.Vi kan sove godt i natt og våkner til en ny spennende tid.